petak, 22. veljače 2013.

A evo kako je sve počelo...

Danas slavimo 156. obljetnicu rođenja osnivača Skautskog pokreta Sir Roberta Baden-Powella. Dobra je to prilika da kroz nekoliko nastavaka na internet postavim članak o počecima Skautskog pokreta koji sam prije dosta godina napisao za časopis Splitskog skautskog zbora "Svijet skauta" (brojevi 35 i 36).
Pa evo prvog nastavka:

Preko 30 milijuna skauta širom svijeta i stotine milijuna djevojčica i dječaka, odgojenih u skautskom duhu u posljednjih sto godina, fenomen su koji skautizmu daju posebno mjesto u današnjem društvu. U čemu je tajna ove odgojne metode i koji su ključni ljudi i događaji doveli do njenog razvoja, pokušat ćemo odgonetnuti u ovom malom feljtonu.

Skautizma bi vjerojatno u nekom obliku bilo i bez B-P-ja, ali kad proučimo povijesne činjenice i razmotrimo faktore koji su utjecali na razvoj ideje skautizma, shvatit ćemo da taj pokret, u najmanju ruku, bez njega ne bi bio ono što danas jest. Pa, krenimo redom...
Baden-Powell kao 16-godišnjak

Odrastanje

B-P je rođen 22. veljače 1857. u Londonu, kao Robert Stephenson Smyth Powell. Njegov otac Baden, bio je profesor na Oxfordskom sveučilištu, a umro je kad je malom Stepeheu, kako su ga u obitelji zvali, bilo samo tri godine. Majka je, u spomen na pokojnog muža, promijenila obiteljsko prezime u Baden-Powell.

Od svoje 13. do 19. godine (1870.-1876.) pohađao je školu Charterhouse, internat koji se 1872. preselio iz Londona u okolicu, u gradić Godalming. Iz velegradske vreve u zelenilo engleskih šuma i livada - nesumnjivo dobar korak za budućeg prvog skauta svijeta.

Kako se sam kasnije rado prisjećao, slobodno je vrijeme često provodio istražujući okolne šume i promatrajući životinje, a postavljanje zamki, lov na zečeve i njihovo pripremanje na vatri, bilo mu je poseban užitak.

Sretna okolnost za B-P-ja bila je i to što su i ravnatelj škole, Dr. Haig-Brown, kao i voditelj đačkog doma u kojem je B-P živio, Mr. Girdlestone, bili odlični i moderni odgajatelji, puni razumijevanja i poticaja za karakter mladoga B-P-ja.

U školi Charterhouse postojalo je nekoliko đačkih domova, tzv. kuća. U svakoj od njih je po šezdesetak dječaka različite dobi živjelo pod nadzorom voditelja kuće. Dobar dio odgovornosti u tim kućama postavljan je na starije dječake, što donekle podsjeća na strukturu skautske družine.

U Britaniji je tada (pa i sve do prije 30-ak godina), u javnim školama postojao sustav fagginga. Školske vlasti su starijim učenicima, tzv. fag-masterima, dodjeljivali novajlije za fagove, neku vrstu posilnog. Fagovi su svome fag-masteru morali raditi razne poslove, kao npr. čišćenje cipela, spremanje odjeće, kuhanje čaja..., dok se on morao o njima brinuti i štititi ih, ali i podvrgavati ih disciplini (tjelesno je kažnjavanje bilo sasvim uobičajeno).

Škola Charterhouse
Voditelj doma je sve probleme s učenicima rješavao preko fag-mastera, koji su imali izravnu odgovornost nad svojim fagovima, što je bitno olakšavalo održavanje stege.

Korak prvi. Priča o skautizmu počinje polako poprimati svoje prve obrise.

Spomenimo uzgred da se B-P u školi pokazao kao odličan crtač, glumac u amaterskoj družini, golman školskog nogometnog tima, a svirao je i nekoliko instrumenata.

Godine 1874. pridružio se Školskom korpusu vojnih kadeta (više o toj organizaciji saznat ćemo kasnije) i dobio čin narednika, što mu je pomoglo kod prijema u vojnu službu, ali i kasnije, kod osnivanja skautizma. No, o tom-potom...


1 komentar: