Danas slavimo 156. obljetnicu rođenja osnivača Skautskog pokreta Sir Roberta Baden-Powella. Dobra je to prilika da kroz nekoliko nastavaka na internet postavim članak o počecima Skautskog pokreta koji sam prije dosta godina napisao za časopis Splitskog skautskog zbora "Svijet skauta" (brojevi 35 i 36).
Pa evo prvog nastavka:
Preko 30 milijuna skauta širom svijeta i stotine milijuna djevojčica i dječaka, odgojenih u skautskom duhu u posljednjih sto godina, fenomen su koji skautizmu daju posebno mjesto u današnjem društvu. U čemu je tajna ove odgojne metode i koji su ključni ljudi i događaji doveli do njenog razvoja, pokušat ćemo odgonetnuti u ovom malom feljtonu.
Skautizma bi vjerojatno u nekom obliku bilo i bez B-P-ja, ali kad proučimo povijesne činjenice i razmotrimo faktore koji su utjecali na razvoj ideje skautizma, shvatit ćemo da taj pokret, u najmanju ruku, bez njega ne bi bio ono što danas jest. Pa, krenimo redom...
Od svoje 13. do 19. godine (1870.-1876.) pohađao je školu Charterhouse, internat koji se 1872. preselio iz Londona u okolicu, u gradić Godalming. Iz velegradske vreve u zelenilo engleskih šuma i livada - nesumnjivo dobar korak za budućeg prvog skauta svijeta.
Kako se sam kasnije rado prisjećao, slobodno je vrijeme često provodio istražujući okolne šume i promatrajući životinje, a postavljanje zamki, lov na zečeve i njihovo pripremanje na vatri, bilo mu je poseban užitak.
Sretna okolnost za B-P-ja bila je i to što su i ravnatelj škole, Dr. Haig-Brown, kao i voditelj đačkog doma u kojem je B-P živio, Mr. Girdlestone, bili odlični i moderni odgajatelji, puni razumijevanja i poticaja za karakter mladoga B-P-ja.
U školi Charterhouse postojalo je nekoliko đačkih domova, tzv. kuća. U svakoj od njih je po šezdesetak dječaka različite dobi živjelo pod nadzorom voditelja kuće. Dobar dio odgovornosti u tim kućama postavljan je na starije dječake, što donekle podsjeća na strukturu skautske družine.
Voditelj doma je sve probleme s
učenicima rješavao preko fag-mastera, koji su imali izravnu
odgovornost nad svojim fagovima, što je bitno olakšavalo održavanje
stege.
Korak prvi. Priča o skautizmu počinje polako poprimati svoje prve obrise.
Spomenimo uzgred da se B-P u školi pokazao kao odličan crtač, glumac u amaterskoj družini, golman školskog nogometnog tima, a svirao je i nekoliko instrumenata.
Godine 1874. pridružio se Školskom korpusu vojnih kadeta (više o toj organizaciji saznat ćemo kasnije) i dobio čin narednika, što mu je pomoglo kod prijema u vojnu službu, ali i kasnije, kod osnivanja skautizma. No, o tom-potom...
Pa evo prvog nastavka:
Preko 30 milijuna skauta širom svijeta i stotine milijuna djevojčica i dječaka, odgojenih u skautskom duhu u posljednjih sto godina, fenomen su koji skautizmu daju posebno mjesto u današnjem društvu. U čemu je tajna ove odgojne metode i koji su ključni ljudi i događaji doveli do njenog razvoja, pokušat ćemo odgonetnuti u ovom malom feljtonu.
Skautizma bi vjerojatno u nekom obliku bilo i bez B-P-ja, ali kad proučimo povijesne činjenice i razmotrimo faktore koji su utjecali na razvoj ideje skautizma, shvatit ćemo da taj pokret, u najmanju ruku, bez njega ne bi bio ono što danas jest. Pa, krenimo redom...
Odrastanje
B-P je rođen 22. veljače 1857. u
Londonu, kao Robert Stephenson Smyth Powell. Njegov otac Baden, bio
je profesor na Oxfordskom sveučilištu, a umro je kad je malom
Stepeheu, kako su ga u obitelji zvali, bilo samo tri godine. Majka
je, u spomen na pokojnog muža, promijenila obiteljsko prezime u
Baden-Powell.
Od svoje 13. do 19. godine (1870.-1876.) pohađao je školu Charterhouse, internat koji se 1872. preselio iz Londona u okolicu, u gradić Godalming. Iz velegradske vreve u zelenilo engleskih šuma i livada - nesumnjivo dobar korak za budućeg prvog skauta svijeta.
Kako se sam kasnije rado prisjećao, slobodno je vrijeme često provodio istražujući okolne šume i promatrajući životinje, a postavljanje zamki, lov na zečeve i njihovo pripremanje na vatri, bilo mu je poseban užitak.
Sretna okolnost za B-P-ja bila je i to što su i ravnatelj škole, Dr. Haig-Brown, kao i voditelj đačkog doma u kojem je B-P živio, Mr. Girdlestone, bili odlični i moderni odgajatelji, puni razumijevanja i poticaja za karakter mladoga B-P-ja.
U školi Charterhouse postojalo je nekoliko đačkih domova, tzv. kuća. U svakoj od njih je po šezdesetak dječaka različite dobi živjelo pod nadzorom voditelja kuće. Dobar dio odgovornosti u tim kućama postavljan je na starije dječake, što donekle podsjeća na strukturu skautske družine.
U Britaniji je tada (pa i sve do prije
30-ak godina), u javnim školama postojao sustav fagginga. Školske
vlasti su starijim učenicima, tzv. fag-masterima, dodjeljivali
novajlije za fagove, neku vrstu posilnog. Fagovi su svome fag-masteru
morali raditi razne poslove, kao npr. čišćenje cipela, spremanje
odjeće, kuhanje čaja..., dok se on morao o njima brinuti i štititi
ih, ali i podvrgavati ih disciplini (tjelesno je kažnjavanje bilo
sasvim uobičajeno).
![]() |
Škola Charterhouse |
Korak prvi. Priča o skautizmu počinje polako poprimati svoje prve obrise.
Spomenimo uzgred da se B-P u školi pokazao kao odličan crtač, glumac u amaterskoj družini, golman školskog nogometnog tima, a svirao je i nekoliko instrumenata.
Godine 1874. pridružio se Školskom korpusu vojnih kadeta (više o toj organizaciji saznat ćemo kasnije) i dobio čin narednika, što mu je pomoglo kod prijema u vojnu službu, ali i kasnije, kod osnivanja skautizma. No, o tom-potom...
Zanimljivo :D
OdgovoriIzbriši