srijeda, 3. rujna 2014.

Zašto promjene?



Sigurno ste već imali prilike čuti: "nije program kriv za naše probleme, ništa ne fali našem programu" i sl.
I ako ste se složili s tom tezom, ne zamjeram vam uopće. Zašto?

Pa, zato što ljudi kad kažu "program" obično misle na programske sadržaje. A naši programski sadržaji stvarno jesu dobri. Da nisu, ne bi trajali više od 100 godina. I tu stvarno nisu potrebne neke posebne promjene, niti će ih biti. I dalje ćemo dizati šatore, paliti vatru, baviti se pionirstvom, orijentirati se, upoznavati prirodu... I dalje ćemo raditi sve ono što djeci i mladima zanimljivo i korisno, s naglaskom na sadržaje koji imaju onaj specifični, izviđački "okus".

Međutim, program nisu samo programski sadržaji. Program je nešto puno više od toga. 

Svaki program mora odgovoriti na tri osnovna pitanja: "što radimo?", "kako radimo?" i "zašto radimo?". Programski su sadržaji odgovor tek na prvo pitanje: "što radimo?". Jednako važna, ako ne i važnija su pitanja "kako?" i "zašto?".

"Zašto?"


Odgovor na "zašto?" imali smo i do sada. Dao ga je trenutni Program SIH-a:

Odgojno-obrazovna zadaća Saveza izviđača Hrvatske osobito se ističe:
  • njegovanjem suradnje i timskog rada, tolerancije i empatije te razvijanjem vještina vođenja i organiziranja
  • razvijanjem kreativnosti, kao sposobnosti izražavanja i inovacija na različitim poljima djelovanja
  • poštivanjem osobne slobode kroz uvažavanje različitosti i potreba svakog pojedinca, omogućavanjem mobilnosti te razvijanjem osjećaja sigurnosti u svoju mogućnost izbora
  • poticanjem želje za stalno učenje i napredovanje
  • izgradnjom odgovornosti, odnosno sposobnosti donošenja odluka i spremnosti za suočavanje s posljedicama
Cilj programa je pridonijeti cjelovitom razvoju mladih ljudi, odnosno njihovom dostizanju vlastitih tjelesnih, umnih, emocionalnih, karakternih, društvenih i duhovnih potencijala, kao pojedinaca i odgovornih članova zajednice. 

I to je, naravno, u redu. Međutim, IPI tu ide ne jedan nego nekoliko koraka dalje. U skladu sa suvremenim trendovima u odgoju i obrazovanju, on u potpunosti razrađuje odgojne, obrazovne i razvojne (funkcionalne) ciljeve programa, te postavlja jasne ishode učenja, kako konačne, tako i za svaku dobnu kategoriju posebno. Ne mogu ih jednostavno zalijepiti ovdje jer se radi o nekoliko desetaka stranica teksta.

Zašto nam je to bitno? Zato što je definiranje jasnih ciljeva osnova svakog kvalitetnog posla. Zato što nas dobro definirani ciljevi, bitni za zajednicu i za pojedinca, zajedno s jasnom metodom kako ih ostvarujemo, zajedno s educiranim voditeljima, pozicioniraju na tržištu odgoja i obrazovanja. Neformalnog ali kvalitetnog.

Više o ovome u posebnom postu.


"Kako?"


I odgovor na "kako?" postoji već više od 100 godina - to je Skautska metoda. Naravno, ona je zapisana i u sadašnjem Programu:

III. Izviđačka metoda
Izviđačka metoda temeljni je element neformalnog odgoja i obrazovanja djece 
i mladih, sustav postupnog stjecanja znanja, vještina, sposobnosti i stavova koji se 
ostvaruje:
  • primjenom Zavjeta i Zakona izviđača, tj. Obećanja i Zakona poletaraca
  • učenjem kroz rad i igru
  • provođenjem aktivnosti u malim skupinama, uz pomoć i pozitivan primjer starijih
  • boraveći u prirodi i poštujući je
  • prihvaćanjem obveza usmjerenih osobnom razvoju
  • poticajnim aktivnostima unutar određenog simboličkog okvira, utemeljenih na interesima sudionika
Problem je u tome što naši voditelji prečesto Skautsku metodu slabo poznaju ili je olako shvaćaju. Jedan od glavnih zadataka IPI-ja je učvrstiti Skautsku metodu kao osnovu bez koje programski sadržaji sami po sebi nemaju smisla. Postići da voditelji u potpunosti razumiju Skautsku metodu i važnost svakog od njenih elemenata, te da je uvijek primjenjuju u radu.
Bez Skautske metode to nije izviđaštvo!

No, to nije sve. IPI uvodi još neke suvremene načine rada koji za cilj imaju osnaživanje mladih i odgoj za aktivno građanstvo.

O ovome se puno toga ima reći i bit će tema nekoliko budućih postova.

"Što?"


Već sam rekao da je u onome "što se radi?" najmanje promjena. Međutim, promjene postoje i to ponajviše u organizaciji programskih sadržaja. Ono što smo i do sada radili presloženo je i posloženo na način da:
  • olakša rad voditeljima i učini im planiranje i pripremu programa što je moguće jednostavnijim, imajući u vidu da voditelji danas nemaju na raspolaganju neograničeno vrijeme koje mogu posvetiti izviđačima
  • pruži čim više motivirajućih elemenata koji djecu i mlade trebaju aktivirati i potaknuti da sami traže određene programske sadržaje
  • usmjeri programske sadržaje na ono što donosi stvarnu i opipljivu korist djeci i mladima: osobni razvoj i stjecanje životnih vještina.

IPI - za djecu i mlade Hrvatske 2015. - ...


Skautizam ima svoju svjetsku, nacionalnu i lokalnu razinu. Na svjetskoj razini definirani su opći ciljevi i Skautska metoda. Lokalna razina je ona gdje se odvija prava akcija. A nacionalna? Pa, jedan od njenih glavnih zadataka je napraviti program.

Jeste li se kada zapitali zašto ne postoji jedinstveni program za cijeli svijet?
Ne postoji zato što je skautizam odgoj za građanstvo. Zato što skautizam mora odgovoriti na potrebe pojedinca i na potrebe društva. A svako društvo je drugačije i potrebe pojedinaca u različitim društvima su drugačije. Zbog toga svaka nacionalna skautska organizacija mora napraviti svoj program.

Međutim i svaka generacija je drugačija i potrebe pojedinaca u različitim generacijama su drugačije. Zato se program treba redovno provjeravati i "provjetravati". Zato je dužnost svake nacionalne skautske organizacije, pa tako i Saveza izviđača Hrvatske, prilagoditi program i odgovoriti na potrebe djece i mladih u svom društvu i u svom vremenu.

Eto, zato promjene. Zato Izviđački Put Izazova.

Idemo dalje!

Nema komentara:

Objavi komentar